کاخ تابستانی پکن

پکن شهری ساكت و شلوغ است که همواره در عکس های آن را با خیابان های مملو از مردم و سر و صدا می شناسیم. این شهر شاه نشین کشور چین بوده که به سرعت مدرنیزه شده اما با این حال همچنان كهن بودن خود را حفظ کرده است. پکن برای کسانی که هم جلب های بااهمیت به یاد ماندنی و هم امکانات مدرن و مد تازه برایشان مهم است، گزینه ای عالی و مخصوصمخصوص :صفت خاص به فرد به شمار می رود. در ادامه در مطلب جاهای دیدنی چین در مورد کاخ تابستانی پکن بیشتر می گوییم.

کاخ تابستانی پکن كلكسیون ای از دریاچه ها، باغ ها و کاخ ها است که در این شهر چینی قرار دارد و طرح ای از یک باغ امپریالیستی در عترت Qing نیز بوده است. بیش از سه چهارم از این کاخ آب است و عمدتا توسط Hill Longevity و دریاچه ی Kunming تسلط شده است. آلبوم کاخ تابستانی پکن در دسامبر ۱۹۹۸ در ورقه شناسایی رای سیاهه ارث قدیمی یونسکو قرار گرفت. چشم انداز غریزی تپه ها و نمای بی نظیری از آب ها سبب شده براز فوق العاده و چشم اندازی قابل توجه برای این كلكسیون پدید بیاید.
مختصری از کاخ تابستانی پکن

همانطور که گفتیم کاخ تابستانه و زمستانی صیفی و شتوی پکن که با نام یوان ‌مینگ یوان (به معنای باغ‌های کمال روشنایی) هم متمایز می‌شود، در آغاز در سال ۱۷۰۷ به عنوان مزد خسروانی خدیو کانگسی به پسر چهارمش یینژن، که سطح ها جوانب به خسرو یانگ ‌ژنگ دگرسانی شد نیز آن را ساختند. در سال‌های بعد از به تخت قیام و جلوس یانگ ‌ژنگ، کاخ تابستانه و زمستانی صیفی و شتوی نوین به طور مداوم در حال بسط بود. بالای کاخ سه باغ (یوان‌مینگ، چانگ‌چون، کیچون) با مساحتی معادل ۲٫۹ کیلومتر مربع، یعنی قیاساً و حتماً هشت مقابل بزرگ‌ تر از شهر واتیکان وجود دارند. در حالی که امپراتوران چین از عقبا کاخ تابستانه و زمستانی صیفی و شتوی نوین به عنوان خانه و دفتر کار دوم خود استعمال می‌کردند و حتی وقت بیشتری را نسبت به شهر غیرقانونی در آن می‌ گذراندند

بنای بااهمیت به یاد ماندنی کاخ تابستانی پکن در طول سال هایی که كهن است صعود و تنزل های اضافی داشته است و تقریباً تمام هنر باغ‌های كهنه و جدید چین را در آن خلق کردند و هنر شرق و غرب را در کاخ تابستانه و زمستانی صیفی و شتوی قدیمی به صورت بی‌سابقه با هم ترکیب کردند. ویکتور هوگو در سال ۱۸۶۱ کاخ تابستانی پکن را با پارتنون مقایسه کرد و آن را «هزار و یک رویای هزار و یک شب» بیان کرد که توسط معماران شاهر آفریننده شده است و افزون مدل سازی آن را مورد تحسین قرار داده است.

با توجه به این مدل وصله زینت و ظرافتی که در ساخت این بنای تاریخی به کار برده شده است و نظرات تعجب برانگیز هوگو که این بنای بااهمیت به یاد ماندنی مطرح شده نصیب آبشخور آن چیزی جز انحطاط نبوده و در حال حاظر تنها ویران آواره ای از آن مالوف تخت جمشید ما باقی باقی مانده است. در سال ۱۸۶۰ جنگ دوم تریاک رخ داد و ارتش مشترک بریتانیایی و فرانسوی وارد کاخ تابستانی پکن شدند و هر چقدر که می خواستند غارت کردند و آن چه را نمی توانستند با خود ببرند نیز تراشیدن کردند. به سپس این حمله به رخصت کمیساریای عالی بریتانیا در چین، ارل الگین هشتم، کاخ را آتش زدند تا کاملاً نیست شود.به گفته ی تكثر از تذكره نویسان این آتش سوزی سه روزی به طول انجامیده و خاکستر آن شکوه و عظمت در كرسی پخش شده است.
جاذبه های کاخ تابستانه

با این حال از آن همه عظمت و شکوه ته تتمه ای باقی ماند و آتش توان این که همه چیز را تراشیدن کند نیز نداشت. کاخ تابستانه و زمستانی صیفی و شتوی نوین همچنان تحت حمله‌های غارت راهزنان قرار گرفت، که از حمله‌ی هشت کشور متحد به پکن، از سوء‌ سروسامان دادن دولت ‌ها در چند دهه ‌ی آینده، و علاوه براین تنش فرهنگی سوء كاربرد کردند که به تدریج به انحطاط کاخ منجر شد

جاذبه های درون کاخ تابستانی پکن

کاخ شرقی: این قسمت ورودیه اصلی کاخ تابستانی است و دو عكس ی شیر از جنس برنز در دو طرف قاپو از زمان سلطنتی کیانلونگ نیز قرار دارد.سالن خیرخواهی: در این قلمرو جلسات دادگاهی برگزار می شود و در زمان شاهنشاهی استبدادی و جمهوری منسوب به سلطنت کیانلونگ به آن “سالن حکومت خوب” گفته می شده است.سالن جید بیلوندز: این سالن در سمت غرب تالار خیر خواهی قرار رنجیده محل خوش گذرانی تعیش امپراطوران حکومت Qing نیز بوده است.

پیاده رو Long Corridor: یک معبر که در است که در کاخ تابستانه و زمستانی صیفی و شتوی پکن قرار دارد و در اوسط قرن هجدهم مخلوق شده است. طول این پیاده حدود ۷۰۰ متر است و در طول این مسیر که شما در حال قدم زدن هستید ۱۴۰۰ چهره پردازی وجود دارد که می توانید با تماشای آن ها گذر زمان و طول مسیر را شناسا نشوید. قایق سنگی ۹۶ متری: یک قایق سنگی ۹۶ متری در کاخ تابستانی پکن وجود دارد که در سال ۱۸۶۰ قایق چوبی اصلی در آن آتش سوزی که پیشتر راجع آن صحبت کردیم آتش کرد و اکنون یک نسخه از آن با سنگ مرمر خلق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *