چین: ارتباط با دولت جدید افغانستان را حفظ می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه چین پس از اعلام دولت موقت توسط طالبان بدون اظهارنظر مستقیم درباره برسمیت شناختن آن گفت که پکن ارتباط با دولت جدید افغانستان را حفظ می‌کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت که پکن آماده است تا ارتباطات خود با دولت جدید افغانستان که توسط طالبان اعلام شده را حفظ کند.

وی این اظهارات را در پاسخ به پرسش اینکه آیا پکن دولت جدید اعلام شده توسط طالبان را برسمیت خواهد شناخت، مطرح کرد.

به گزارش «رویترز»، سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد که پکن به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

وانگ گفت: چین اهمیت زیادی به اعلام ایجاد دولت موقت توسط طالبان می‌دهد، این اقدام به بیش از سه هفته بی‌نظمی در افغانستان پایان داد و گامی ضروری برای بازگرداندن نظم و بازسازی پس از جنگ است.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته خبرداد که «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون سیاسی این دفتر با هیئتی از نمایندگان چین به طور رسمی در کابل دیدار کرده است.

وی اظهارداشت که در این دیدار درباره امنیت سفارت چین و دیپلمات‌های این کشور همچنین وضعیت کنونی افغانستان، روابط دو جانبه گفت‌وگو شده است.

بیشتر بخوانید

  • واکنش بایدن به رویکرد چین در قبال طالبان
  • نخستین دیدار رسمی طالبان و نمایندگان چین در افغانستان
  • چین: آمریکا پس از 20 سال تنها رنج و خسارت در افغانستان برجای گذاشت

همچنین «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ریپوبلیکا» با اظهار اینکه چین شریک عمده این گروه است، گفته بود: این کشور آماده است که در افغانستان سرمایه‌گذاری کند و آن را بازسازی نماید.

مجاهد تصریح کرده بود که از نظر طالبان قبل از همه پروژه «جاده ابریشیم جدید» اهمیت بسیار دارد. این پروژه یک ابتکار زیرساختی است که چین به آن وسیله می‌خواهد با استفاده از راه‌های تجاری، نفوذ جهانی‌اش را گسترش بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *