آشنایی با کشور چین

پایتخت کشور چین : پکن

تعداد جمعیت : طبق سرشماری های انجام شده تعداد جمعیت حال حاضر کشور چین ۱٬۳۹۰٬۰۸۹٬۳۱۰ می باشد.

نوع حکومت : حکومت فعلی کشور چین دولت سوسیالیستی تک‌حزبی می باشد.

مساحت کشور چین : کشور چین یکی از بزرگترین کشور های جهان می باشد، این کشور هم از نظر جمعیت و هم از نظر مساحت بی رغیب است.

مساحت این کشور ۹٬۵۹۶٬۰۰۰ کیلومتر مربع می باشد.

زبان رسمی  : ماندارین

واحد پول : یوان

کشور چین برای من همیشه دارای جذابیت های فراوانی بوده است و با توجه به سفر هایی که داشته ام همچنان برای سفر به چین شوق بسیاری دارم.

در این مقاله با زبان ساده و کوتاه از فرهنگ ، زبان ، ورزش ، مذهب ، مکان های تفریحی و تحصیل در چین و شرایط اقامت و هر آنچه که به آن نیاز دارید و جذاب می باشد برای شما مطالبی را بیان می کنم.

اطلاعات کوتاه و مفید درباره کشور چین

آشنایی با مهمترین جنگ های چین

آب و هوای چین

اقتصاد در چین

پایتخت کشور چین : پکن

تعداد استان ها : چین دارای ۲۲ استان می باشد. نام این استان ها :

Anhui، Fujian، Gansu ،Guangdong

، Guizhou ، Hainan، Hebei، Heilongjiang

، Henan ، Hubei، Hunan ، Jiangsu

، Jiangxi ، Jilin، Liaoning ، Qinghai

، Shaanxi ، Shandong، Shanxi ، Sichuan

، Yunnan ، Zhejiang

می باشد.

فرهنگ کشور چین

فرهنگ در کشور چین جایگاه قدیمی و با ارزشی دارد. این کشور مانند کشور ایران دارای تاریخ غنی و پیچیده ای می باشد. از آداب و رسوم فرهنگی برجسته کشور چین می توان به شیوه غذا خوردن، شکل خانه ها، شیوه زندگی و نظم فوق العاده آن اشاره کرد. حتما در مقاله دیگری در رابطه با نظم موجود در کشور چین برای شما مطالبی را ارائه خواهیم داد.

ازدواج سنتی در کشور چین

آشنایی با تاکسی های کشور چین

آشنایی با مترو کشور چین

آشنایی با زبان مردم چین

با توجه به تعداد جمعیت کشور چین، زبان چینی پر استفاده ترین زبان دنیا می باشد. تمام ۱۴ زبان استفاده شده در چین را در پایین برای شما نام می بریم.

  • کانتونی
  • ماندارین
  • گویش وو (چینی)
  • که جیا (هکّا)
  • مین دونگ
  • جین یو
  • پوشیان
  • خویی جو
  • مین جونگ
  • گَن
  • شیانگ
  • مین بِی
  • مین نَن
  • پینگ خوا

با توجه به تعداد جمعیت چین این مقدار زبان بسیار قابل قبول می باشد. اما برای شمایی که می خواهید یکی از زبان های پر استفاده چین را یاد یگیرید و از آن در کسب و کار های تجاری و سفر خود به چین استفاده کنید، زبان ماندارین گزینه خوبی می باشد. این زبان بیش از ۸۰ درصد در میان مردمان چین در حال استفاده می باشد و با فرا گیری آن هیچ مشکلی نخواهید داشت.

ورزش محبوب مردم چین

حتما شما نیز از افرادی هستید که تا به امروز کونگ فو را ورزش اصلی کشور چین می دانستید. شاید جالب باشد که بدانید کشور چین به اندازه جمعیت ایران ورزشکار پینگ پونگ یا تنیس روی میز دارد. در کل می توان ورزش های مورد علاقه و پر استفاده چین را به چند ورزش پینگ پونگ ، بدمینتون ، کونگ فو و بسکتبال تقسیم کرد.

چین به دلیل جمعیت بالا و داشتن ورزشکاران زیاد با توجه به ورزش پایه، در تمام رشته ها حرفی برای گفتن خواهد داشت.

مذهب کشور چین چیست؟

تمام کشور های دنیا برای خود دارای مقدسات خاصی هستند. مذاهب زیاد و عجیبی در جهان وجود دارد که افراد زیادی آنها را دنبال می کنند. اما تنها چند دین می باشد که تمام دنیا آنها را می شناسند.

بیشترین دین مردم چین بی دینی می باشد. بیش از ۷۰ درصد این کشور علاقه ای به داشتن دین ندارند. اما ۱۵ درصد دیگر دارای مذهب بودایی و ۱۵ درصد دیگر نیز به دین های دیگری از جمله اسلام گرایش دارند.

مکان های دیدنی کشور چین

کشور چین با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای فوق العاده و ۴ فصل و داشتن ارتفاعات هیمالیا مناطق دیدنی طبیعی فراوانی دارد. این کشور سالانه میلیون ها توریست را به دلایل مختلف وارد خاک خود می کند. ما می توانیم مکان های دیدنی کشور چین را به ۲ قسمت تاریخی و طبیعی تقسیم کنیم.

برای مکان های تاریخی می توان به دیوار چین ، معبد های بزرگ در ارتفاعات تبت ، کاخ پوتالا ، گنبد سلسله مینگ و … اشاره کرد.

مکان های طبیعی و دیدنی چین که تعداد بسیاری نیز دارند به طور خلاصه

Zhangjiajie

Jiuzhaigou

Huanglong Scenic

Mount Emei

Wulingyuan

Mount Tai

را می توان نام برد.

آشنایی با حیات وحش کشور چین

غذا های محبوب کشور چین

غذاها همیشه موضوع مورد علاقه تمام انسان ها می باشد. حتما شما هم قبل از رفتن به مکانی برای تفریح درباره مبحث غذا فکر می کنید. غذای چینی ها بسیار متنوع می باشد و برای شمایی که به دنبال آشنایی با کشور چین می باشید و قصد تحصیل در این کشور را کرده اید باید بدانید که فقط در سلف دانشگاه ۳۰۰ نوع غذا برای شما آماده شده است و شما می توانید از هر کدام که دوست دارید میل بفرمایید.

باید به این مورد نیز توجه کرد که یکی از جاذبه های گردشگری چین همین مصرف غذا های عجیبش است و افراد زیادی برای تست کردن این غذا ها به این کشور سفر می کنند. مردم چین بیشتر از غذا های دریایی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. به دلیل فواید و ارزش غذایی بالایی که گوشت سفید دارد، همواره مردمان این کشور پهناور دارای سلامتی بسیار هستند و میانگین سنی آنها بالاتر از ۷۵ سال است.

آشنایی با غذا های دریایی کشور چین

۱۰ غذای برتر کشور چین

درباره غذا های کشور چین بیشتر بدانید

سلسله های کشور چین

سلسله چین

سلسله هان چین

سلسله تانگ چین

جنگل های زیبای کشور

معروفترین مجله های چینی

آشنایی با کوه های کشور چین

هنر کشور چین

آشنایی با هنر کشور چین

آشنایی با سیاست های کشور چین

آشنایی با سیاست کشور چین

رابطه تجاری ایران و چین

سیاست چین با آمریکا و نقش کنگره

تحصیل در کشور چین

تحصیل در چین

تاریخ کشور چین

در ۱ ژانویه ۱۹۱۲، جمهوری چین تاسیس شد و سان یات سن از Kuomintang (KMT یا حزب ملی) به عنوان رئیس جمهور موقت اعلام شد. با این حال، ریاست جمهوری بعدها به یوان شیکا ، یک چینی اصیل، که در سال ۱۹۱۵ خود را امپراتور چین اعلام کرد ، داده شددر مواجهه با محکومیت مردمی و مخالفت خود با ارتش بیجی ، او مجبور شد که جمهوری را ترک کند و حزب خود را مجددا تاسیس کند.

پس از مرگ یوان شیکا در سال ۱۹۱۶، چین از لحاظ سیاسی تقسیم شد. حکومت مبتنی بر پکن در سطح بین المللی شناخته شده و تقریبا بی نظیر است؛ جنگجویان منطقه ای اکثریت قلمرو خود را کنترل کردند. در اواخر دهه ۱۹۲۰، Kuomintang، تحت فرماندهی Chiang Kai-shek ، سپس رئیس جمهور آکادمی نظامی جمهوری چین ، توانست کشور را با یک سری مانور نظامی و سیاسی مجدد، به تحت کنترل خود در بیاورد. کومینتان پایتخت کشور را به نانجینگ منتقل کرد و “نظارت سیاسی” را اجرا کرد، مرحله ای از پیشرفت سیاسی که در برنامه سان یات سن un Yat-sen برای تبدیل چین به یک دولت دموکراتیک مدرن مشخص شده است. بخش سیاسی در چین، ارتش آزادی بخش خلق(PLA) با کومینتانگ از سال ۱۹۲۷ درگیر جنگ شده بود. این جنگ برای Kuomintang با موفقیت ادامه یافت، به ویژه پس از آنکه PLA در لانگ مارچ عقب نشینی کرد، تا زمانی که تجاوز ژاپن و حادثه Xi’j ۱۹۳۶ ، چیانگ را مجبور به مقابله با امپریال ژاپن کرد.

جنگ چین و ژاپن دوم (۱۹۳۷-۱۹۴۵)، یک جنگ کوچک جنگ جهانی دوم، مجبور به اتحاد شکننده بین کومینتانگ و PLA کرد. نیروهای ژاپنی مرتکب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان شدند؛ در مجموع، تا ۲۰ میلیون غیرنظامی چینی جان باختند. در زمان اشغال ژاپن، تنها ۲۰۰۰۰۰ چینی در شهر نانجینگ قتل عام شدند. در طول جنگ، چین، همراه با انگلیس، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان “کشور خای متحد” نامیده شد و در اعلامیه سازمان ملل متحد همراه با سه قدرت بزرگ دیگر، چین یکی از چهار متحد بزرگ جنگ جهانی دوم بود و بعدها یکی از پیروان اصلی جنگ بود. پس از تسلیم ژاپن در سال ۱۹۴۵، تایوان، از جمله Pescadores ، به کنترل چین بازگشت. چین که ظاهرا پیروز شده بود، اما در جنگ ویران شده و سرمایه زیادی از این کشور از بین رفته است. بی اعتمادی مداوم میان گوم مینتان و کمونیست ها منجر به از سرگیری جنگ داخلی شد. قانون اساسی در سال ۱۹۴۷ تأسیس شد، اما به دلیل ناآرامی های مداوم، بسیاری از مقررات قانون اساسی ROC در سرزمین اصلی چین هرگز اجرا نشد.

جمهوری خلق چین (۱۹۴۹ تا کنون)

مبارزه عمده در جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹ با حزب کمونیست در کنترل اکثر سرزمین اصلی چین پایان یافت و مخالفان در حال عقب نشینی بودند و قلمرو خود را تنها به تایوان ، هینان و جزایر اطرافش محدود کردند.در ۲۱ سپتامبر ۱۹۴۹، مائو زدونگ ، رئیس حزب کمونیست ، تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام کرد. این موفقیت یک جشن در میدان تیانآنمن در ۱ اکتبر به راه انداخت که اولین روز ملی کشور جدید شد نام گذاری شد. در سال ۱۹۵۰، ارتش آزادی خواه مردم، موفق به گرفتن Hainan از ROC و ترکیب تبت با وجود، نیروهای Kuomintang باقی مانده ادامه داده شد که در طول دهه ۱۹۵۰ شورشیان در چین غربی دستگیر شدند. در مطالعات تاریخی مدرن ایالات متحده، تأسیس چین، اغلب به معنای “از دست دادن چین” است که در اسناد سیاست ایالات متحده در آن زمان نشان داده شده است، که متفکران نظیر نوام چامسکی از آغاز مککارتیسم می گویند.

این دولت، از طریق اصلاحات ارضی، محبوبیت خود را در میان دهقانان افزایش داد و بین ۱ تا ۲ میلیون نفر از اسیران اعدام شدند. تحت رهبری او، چین سیستم صنعتی مستقل و سلاح هسته ای خود را توسعه داد. جمعیت چینی از حدود ۵۵۰ میلیون نفر به بیش از ۹۰۰ میلیون نفر شد و تقریبا به دو برابر جمعیت رسید. با این حال، جهش بزرگ به جلو ، یک پروژه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در مقیاس بزرگ، بین سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۶۱، عمدتا از گرسنگی ، به ۴۵ میلیون نفر رسید . در سال ۱۹۶۶، مائو و متحدانش انقلاب فرهنگی را راه اندازی کردند و برای یک دهه مطبوعات سیاسی و تحولات اجتماعی را تا سال ۱۹۷۶ و زمانی که مائو به قتل رساند، ادامه دادند. در اکتبر سال ۱۹۷۱، حزب کمونیست چین ، جمهوری چین در سازمان ملل متحد جای گرفت و جایگاه دائمی شورای امنیت را به خود گرفت.

پس از مرگ مائو، باند چهار نفره به سرعت دستگیر شدند و مسئول بسیاری از انقلاب های فرهنگی شناخته شدند. دنگ شیائوپینگ در سال ۱۹۷۸ قدرت را به دست گرفت و اصلاحات قابل توجه اقتصادی انجام داد. حزب کمونیست کنترل دولت بر زندگی شخصی شهروندان را کاهش داد و کمونیست ها به تدریج به نفع قرارداد  منحل شدند. این نشانه ها انتقال چین از یک اقتصاد برنامه ریزی شده به یک اقتصاد مخلوط با یک محیط به طور فزاینده باز را تشکیل داد.

جغرافیای کشور چین

چشم انداز چین وسیع و متنوع است، از دشت های گبی و کویر Taklamakan در شمال تا جنگل های نیمه گرمسیری در جنوب مرطوب ، هیمالیا، کراکورام، کوه پامیر و رشته کوه تیان شان ، چین از بسیاری از جنوبی و آسیای مرکزی .به ترتیب، رودخانه های یانگ تسه و زرد ، سومین و ششمین طولانیترین رودخانه در جهان، از پلاتو تبت به پهنه شرقی پر جمعیت جریان می یابند.خط ساحلی چین در امتداد اقیانوس آرام طول ۱۴،۵۰۰ کیلومتر (۹۰۰۰ مایل) طول دارد و توسط آن محدود شده استبوها ، زرد ، دریای شرق چین و جنوب چین .

جغرافیا سیاسی

جمهوری خلق چین دومین کشور در جهان از نظر مساحت پس از روسیه است و یا سومین و یا چهارم در کل منطقه، پس از روسیه، کانادا و، بسته به تعریف مساحت کل ، ایالات متحده. کل مساحت چین به طور کلی حدود ۹،۶۰۰،۰۰۰ کیلومتر ۲ (۳،۷۰۰،۰۰۰ sq mi) اعلام شده است.

چین دارای طولانی ترین مرز مشترک در زمین است که ۲۲٫۱۱۷ کیلومتر (۱۳٫۷۴۳ مایل) را از دهانه رودخانه یالو تا خلیج تنکین ادامه دارد. چین با ۱۴ کشور ، بیش از هر کشور دیگری به جز روسیه، هم مرز است. چین از شرق آسیا با، ویتنام ، لائوس و میانمار ( آسیای جنوب شرقی ) هم مرز است. هند ، بوتان ، نپال ، افغانستان ، و پاکستان در جنوب آسیا؛ تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در آسیای مرکزی؛ و روسیه ، مغولستان و کره شمالی در داخل آسیا و آسیای شمال شرقی کشور های مشترک مرزی چین هستند. علاوه بر این، چین مرزهای دریایی را با کره جنوبی ، ژاپن، ویتنام و فیلیپین مشترک است.

چشم انداز و آب و هوا در چین

قلمرو چین بین عرض جغرافیایی ۱۸ و ۵۴ درجه شمالی و طول های ۷۳ درجه و ۱۳۵ درجه شرقی قرار دارد. مناظر چین به طور قابل توجهی در عرض وسیع آن متفاوت است. در شرق، در امتداد سواحل دریای زرد و دریای چین شرقی ، دشتهای آبرفتی گسترده و پرجمعیت وجود دارد، در حالی که در لبه های فلات داخلی مغولستان در شمال، علفزارهای وسیع وجود دارد. جنوب چین تحت تأثیر تپه ها و کوه های کم ارتفاع است، در حالی که شرق میزبان دلتای دو رودخانه بزرگ چین، رودخانه ی Yellow River و رودخانه یانگ تسه.و دیگر رودخانه های عمده شامل Xi ، Mekong ، Brahmaputra و Amur هستند. به سمت غرب نشانه های عمده کوهستانی، بیشتر از هیمالیا است.

تنوع زیستی در چین

چین یکی از ۱۷ کشور دارای تنوع زیستی فراوان است. چین بیش از ۳۴۶۸۷ گونه از حیوانات و گیاهان دارویی دارد، و پس از برزیل و کلمبیا ، سومین کشور جهان از نظر بیولوژیک در جهان است. این کشور در ۱۱ ژوئن ۱۹۹۲ کنوانسیون ریودوژانیرو در مورد تنوع زیستی را امضا کرد و در ۵ ژانویه ۱۹۹۳ عضو کنوانسیون شد. بعدها یک استراتژی ملی و تنوع زیستی ملی و برنامه عملیاتی، با یک تجدید نظر توسط کنوانسیون در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ دریافت شد.

چین دارای حداقل ۵۵۱ گونه از پستانداران است (سومین رقم در جهان)، ۲۲۱ گونه پرنده (هشتم)، ۴۲۴ گونه خزندگان (هفتم) و ۳۳۳ گونه از دوزیستان (هفتم). به دلیل فعالیت های انسانی مانند ویرانی زیستگاه، آلودگی و شکار برای تامین غذا، خز و مواد تشکیل دهنده طب سنتی چینی حداقل ۸۴۰ گونه از حیوانات ، آسیب پذیر و یا در خطر انقراض محلی در چین هستند، طبق قانون، حیات وحش در معرض خطر حفاظت شده است و از سال ۲۰۰۵ ، این کشور دارای بیش از ۲،۳۴۹ پارک طبیعی است که مساحتی بالغ بر ۱۴۹٫۹۵ میلیون هکتار و ۱۵ درصد کل زمین های چینی را پوشش می دهد.

جاده ابریشم چین جاده قدیمی تجارت چین

جاده ابریشم تاریخ دیرینه دارد و در روند پیشرفت جهان نقش مهمی ایفا کرده است.
در گذشته های دور، قاره آسیا مرکز تمدن و فرهنگ جهان بود. اکثر مذاهب و تمدن های ساخته شده بر کره خاکی در آسیا و در امتداد جاده ابریشم بوده است جاده ابریشم که از سواحل چین در کنار اقیانوس آرام شروع می شد و از کوههای سر به فلک کشیده هیمالیا، تیان شن، هندوکش و پامیر می گذشت، ابریشم و ادویه و سایر کالاها را به ایران و از آنجا به سوی اروپا می برد تا اروپاییان را با ظرافت ابریشم و طعم لذیذ ادویه آشنا سازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *